روز جهانی قلب و هشدارها و باورهای غلط و راهکارها
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 607
نویسنده : علی نعمتی

روز هفتم مهر روز جهانی قلب است چرا که توجه همه جهانیان را به این نکته جلب شود که زندگی سالم در سایه داشتن قلب سالم است و داشتن قلب سالم در پرتو غذای سالم و هوای سالم و تحرک و ورزش مناسب و پرهیز از استرس و خشم و عصبانیت و درمجموع بطور خلاصه  در عصر حاضر به غذا ی مان و ورزش و فعالیت فیزیکی و کنترل تنش های روحی و عوامل خطر بیماریهای قلبی و عروقی توجه مضاعف داشته باشیم .امروزه در تمام دنیا و ایران شایعترین علت مرگ ومیر بیماریهای قلبی و عروقی می باشند و در راس این بیماریها بیماریهای عروق کرونر است .

درحالی در کشورهای توسعه یافته باکنترل مناسب و مطلوب عوامل خطر بیماریهای قلبی (مصرف سیگار و دخانیات – افزایش چربی خون – پرفشاری خون – دیابت – چاقی - ...)و رعایت اصول تغذیه سالم و برنامه های آموزشی و ورزش همگانی و تشخیص زودرس شیوع فرم های پیشرفته این بیماریها رو به کاهش است متاسفانه در کشورهای در حال توسعه مثل ایران باتوجه به افزایش جمعیت مسن جامعه و تغییر الگوی زندگی و تغییر شیوه غذایی سونامی بیماریهای قلبی وعروقی در آینده نزدیک رخ خواهد داد و هم چنین شیفت بیماریهای قلبی به جمعیت فعال جامعه یعنی جوانان و همینطور خانمها بوضوح مشاهده می شود که هشدار مسولین بهداشت و درمان و رسانه های گروهی و مراکز آموزشی رامی طلبد.

چندنکته که حاصل تجربه و تحقیق متخصصین قلب و عروق است جهت تنویر و اطلاع مردم و بیماران عزیز معروض می دارم اگر این باورهای غلط از افکار مردم دور کنیم با چکاب زودرس و تشخیص بموقع و درمان مناسب جلوی بسیاری از عوارض پیشرفته و مرگ ومیر این بیماریها ی خطرناک گرفته می شود.      

باورهای غلط راجع به بیماریهای  قلبی و عروقی :

  1. افراد ورزشکار و فعال و جوان و زنان یا نژادخاص و...مصون ازبیماریهای قلبی اند ؟
  2. افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند یا لاغر هستند مبتلا به بیماری قلبی نمی شوند ؟
  3. افرادی که عوامل خطر مثل مصرف سیگار و پرفشاری خون و هیپر کلسترولمی و ... ندارند خطر بیماری قلبی ندارند ؟
  4. نداشتن علایم قلبی از قبیل درد قفسه سینه یا تنگی نفس یا تپش قلب یا خستگی زودرس به معنای عدم وجود بیماری قلبی نیست گاهی بیماری کاملا نهفته و خاموش است و متاسفانه اولین علامت ایست قلبی و مرگ ناگهانی است .
     
  5. افرادی که سلبقه خانوادگی بیماری قلبی ندارند خطر بیماری در آنها وجود ندارد ؟
  6. افرادی که قند خون کنترل شده دارند یا پرفشاری خون یا چربی خون تنظیم شده دارند ریسک بیماری قلبی ندارند ؟
  7. مصرف غذای خاص یا مکمل های خاصی از ابتلای به بیماریهای قلبی جلوگیری می کند ؟
  8. مگر می شود که من هیچ علایم ندارم و هر روز چند کیاومتر راه می روم و کوهنوردی می کنم بیماری قلبی داشته باشم ؟
  9. من معجون سیر و عسل و آبلیمو و...چند ماه مصرف کردم و گفته اند همه رگهای قلبت را باز کرده است ؟

...و ده ها باور و اعتقاد غلط و بدون پایه و اثبا ت علمی دیگر .

چند راهکار ساده برای کاهش ریسک بیماریهای قلبی :
این راهکارها در صورتی که در بیمار قلبی و عروقی رعایت شوند سبب بهبود وضعیت کلی سلامت و کاهش پیشرفت و عوارض بیماری می شود ودرجمعیت عمومی نیز بعنوان تغذیه سالم برای داشتن قلب سالم توصیه می شوند.

  • مقدار فراوانی میوه و سبز ی بخورید روزانه 5-3 وعده تا 9-8 وعده وحتی بیشتراز همه انواع سبزی ومیوه ها استفاده کنید بحز نارگیل که حاوی چربیهای مضری است .زیتون و آووکادو چربی محسوب می شوند.سبزیجات نشاسته دارمثل سیب زمینی جزو غلات هستند.
  • مقدار کافی از حبو بات و غلات حدود 6 وعده درروز از غلات ترجیحا نان تهیه شده از غلات کامل .ماکارونی و برنج در رژیم غذایی باشد.
  • رژیم غذایی باید شامل محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی.ماهی .نخود فرنگی و لوبیا .مرغ بدون پوست و گوشت لخم باشد.روزانه حد اقل 5-3 وعده لبنیات کم چرب (1/2-1درصد)  یا بدون چربی و هفته ای دوبار ماهی روزانه حد اکثر 170گرم گوشت لخم پخته .
  • در رژیم غذایی خود از روغن و چربی به اندازه حداکثر 2گرم چربی های غیر اشباع وغیر ترانس مثل روغن های مایع و مارگارین .روغن زیتون وروغن کانولا استفاده کنید.
     
  • مصرف استک ها .نوشیدنی ها یا شیرین جات دارای کالری بالا را محدود کنید.
  • حذف یا مصرف کم نمک در رژیم غذایی مصرف الکل را در حد متوسط ویا حذف کنید.هرگز استفاده از الکل برای پیشگیری از بیماریهای قلبی توصیه نمی شود.
  • چربی اشباع یا چربی های ترانس مثل محصولات لبنی پر چرب .گوشت پر جرب .روغن های مناطق گرمسیری مخصوصا روغن های گیاهی هیدروژنه رااز رژیم خود حذف کنید.
  • برای داشتن آمادگی جسمانی و سوزاندن کالری دریافتی ورزش کنید حد اقل 30دقیقه در روز در اغلب روزهای هفته پیاده روی یا نرمش کنید .میزان ایده ال یک ساعت در روز است .
     
  • سعی کنید همیشه وزن خود را در حد ایده آل نگه دارید .(بر اساس اندکس توده بدن )
  • به هیچ عنوان سیگار نکشید و از پیرامون افراد سیگاری و محیط آلوده دور شوید .
  • از سن 40 سالگی به بعد بصورت منظم و مرتب چکاب قلب انجام دهید و درسنین کمتر درصورتی که عوامل خطر قلبی دارید یا علایم بیماری قلبی دارید با پزشک قلب مشورت کنید.







مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: